Logopedia

Rekrutacja
)

Cel studiów

Cel studiów

Naszym celem jest wykształcenie specjalistów w zakresie budowania i usprawniania systemu językowego dzieci z zaburzeniami rozwoju i osób, które utraciły kompetencje w wyniku  uszkodzeń (np. incydentów neurologicznych, wypadków komunikacyjnych).

 

W czasie studiów słuchacz uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu logopedy.

Kwalifikacje dotyczą:

1. znajomości metod i technik badań logopedycznych pozwalających na diagnozowanie rozwojowych i nabytych zaburzeń mowy;

2. opisu objawów językowych i niejęzykowych i zaburzeń mowy;

3. sposobów usprawniania osób z rozwojowymi i nabytymi zaburzeniami mowy;

4. opisu i interpretacji badań specjalistycznych;

5. współpracy z lekarzem, psychologiem, pedagogiem, rodziną pacjenta w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).

Poziom kompetencji absolwenta spełnia wymagania programowe przewidziane w europejskich standardach kształcenia logopedów. Przygotowanie pedagogiczne w ramach proponowanego kierunku studiów podnosi kwalifikacje absolwenta jako nauczyciela – logopedy. Pozwala kompetentnie prowadzić zajęcia z osobami ze sprzężonymi zaburzeniami rozwojowymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

_____

PROGRAM

PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH   Logopedia
HARMONOGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH  Logopedia 2022/2023
HARMONOGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH  Logopedia 2023/2024
Harmonogram I zjazdu_Logopedia-rok ak. 2023/2024

Harmonogram I zjazdu_Logopedia-rok ak. 2024/2025

HARMONOGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH LOGOPEDIA 2024/2025

 

Rekrutacja

Warunki przyjęcia na studia:

  • dyplom ukończenia studiów II stopnia – studia magisterskie lub tytuł zawodowy magistra/lekarza medycyny,
  • poświadczenie kwalifikacji pedagogicznych,
  • zaświadczenie od logopedy o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.

Uprawnienia związane z posiadanymi kwalifikacjami:

absolwent studiów jest przygotowany do pracy jako nauczyciel logopeda w placówkach oświatowych:

  • przedszkola powszechne, integracyjne i specjalne;
  • szkoły powszechne, integracyjne, specjalne i artystyczne;
  • poradnie społeczno-zawodowe;
  • gabinety logopedyczne;
  • ośrodki szkolno-wychowawcze.

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2012 rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wy 2014 r. wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (U. 2009 nr 50 poz. 400),
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej zastosowania z dnia 24 sierpnia 2014 r. (Dz. U. 20014, poz. 1145); kod zawodu: 235906
  3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

oraz w placówkach służby zdrowia:

  • poradnie logopedyczne przy ośrodkach zdrowia, szpitale w szczególności oddziały neurologiczne, otolaryngologiczne,
  • ośrodki wczesnej interwencji dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
  • świetlice terapeutyczne.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz.U. 2013. 217 j.t.)
  2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej z dnia 6 listopada 2013 r. (Dz.U. 2013. poz.1522)
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej zastosowania z dnia 24 sierpnia 2014 r. (Dz. U. 2014, poz. 1145); kod zawodu: 229402

 

Absolwent studiów podyplomowych Logopedia dokonuje pełnej diagnozy logopedycznej i prowadzi terapię, przygotowuje dokumenty wymagane przez orzecznictwo oświatowe i medyczne (diagnozy, opinie, wnioski na zespoły ds. niepełnosprawności czy zespoły orzekające przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych).

Dyplom studiów podyplomowych uprawnia do samodzielnego prowadzenia gabinetów prywatnych.

 

Najczęściej zadawane pytania:

  • Kiedy odbywają się zajęcia?

Zajęcia odbywają się w piątki, soboty i niedziele – średnio dwa razy w miesiącu.

  • W jakich godzinach odbywają się zajęcia w piątki?

W piątki zajęcia odbywają się od godz. 14.00, średnio dwa razy w miesiącu. W piątki realizowane też są praktyki w gabinetach. Słuchacz powinien zarezerwować sobie ok. 5 piątków w ciągu roku na praktykę w gabinecie. Praktyki odbywają się w godzinach 9.00 – 12.00.

  • Czy sam muszę znaleźć gabinet logopedyczny na praktykę?

łącznie słuchacz realizuje 120 godzin praktyk,

60 godzin praktyk odbywa się w sprawdzonych i profesjonalnie działających gabinetach logopedycznych, z którymi UKEN współpracuje;
60 godzin praktyk – miejsce praktyk wybiera słuchacz indywidualnie po konsultacji z Kierownikiem ds. praktyk.

  • W jaki sposób będą prowadzone zajęcia?

Studia podyplomowe będą realizowane w formie stacjonarnej z możliwością organizacji części kursów w trybie online.

  • W jaki sposób kończą się studia?

Studia kończą się złożeniem pracy pisemnej i egzaminem końcowym w ramach seminarium.
Seminarium kończy się oceną.

  • Dolny/Górny limit przyjęć:  25/40
Dokumenty
  1. Podanie kandydata na studia podyplomowe
  2. Ankieta aplikacyjna na studia podyplomowe 
  3. Umowa o warunkach odpłatności za studia x 2 egz.,
  4. Kserokopia dyplomu lub odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych poświadczona za zgodność z oryginałem przez np. pracodawcę, uczelnię itp.
  5. Pozostałe wymagane dokumenty (szczegóły na stronie wybranych studiów podyplomowych).
Terminy
Termin rejestracji elektronicznej
2024-06-01 - 2024-09-29
Planowany termin rozpoczęcia
2024-10-18
Czas trwania studiów
4 semestry
Miejsce
Miejsce składania dokumentów:
Po otrzymaniu decyzji o zakwalifikowaniu na studia prześlij dokumenty na adres: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków; z dopiskiem: studia podyplomowe
Miejsce realizacji zajęć:
Studia realizowane w formie stacjonarnej z możliwością organizacji części kursów w trybie online
Rekrutacja krok po kroku
  • Wybierz studia podyplomowe z aktualnej oferty
  • Utwórz konto  w elektronicznym systemie rekrutacyjnym IRK aby zarejestrować zgłoszenie na studia podyplomowe.
  • Uzupełnij krok po kroku następujące informacje:
    1. dane osobowe
    2. wgraj zdjęcie
    3. dane o wykształceniu
    4. zamieść skany dokumentów uprawniających do ubiegania się o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe
    5. wnieś opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł na konto podane w zakładce PŁATNOŚCI, bez niej nie będziesz brany pod uwagę podczas weryfikacji dokumentów rekrutacyjnych.
   
  • Czekaj na decyzję o zakwalifikowaniu na studia, którą otrzymasz w zakładce WIADOMOŚCI w systemie rekrutacyjnym.
  • Jeśli zostałeś zakwalifikowany otrzymasz informacje w jakim terminie i miejscu należy dokonać wpisu na listę słuchaczy.
  • Jeśli nie będziesz mógł złożyć dokumentów osobiście istnieje możliwość przesłania ich listownie, pamiętaj jednak, że dokumenty muszą dotrzeć do Uniwersytetu w wyznaczonym terminie. Adres wysyłki dokumentów zostanie podany wraz z informacją o zakwalifikowaniu na studia podyplomowe.
  • Ewentualne pytania można kierować na adres mailowy do kierowników poszczególnych studiów podyplomowych. Adresy do korespondencji w systemie rekrutacyjnym znajdziesz przy każdym kierunku po prawej stronie.
   
  • UWAGA! Decyzja o uruchomieniu studiów zostanie podjęta po przeprowadzeniu wpisów na listę słuchaczy. Po zakwalifikowaniu i dokonaniu wpisu na listę słuchaczy dostaniesz potwierdzenie o tym, czy studia zostaną uruchomione i zostałeś na nie przyjęty.
 
  • O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszenia w systemie IRK (muszą być załączone wszystkie wymagane dokumenty oraz wniesiona opłata rekrutacyjna).
 
  • Aby dokonać wpisu na listę słuchaczy będziesz zobowiązany dostarczyć w wyznaczonym terminie następujące dokumenty :
    1. Podanie kandydata na studia podyplomowe (dopilnuj aby na dokumencie wydrukowało się również Twoje zdjęcie uprzednio wgrane do systemu)  (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany).
    2. Ankieta aplikacyjna na studia podyplomowe (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany).
    3. Umowa o warunkach odpłatności za studia x 2 egz., (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany). Warunkiem podjęcia nauki (po przyjęciu na studia) jest wniesienie opłaty za studia (możliwość wpłaty czesnego w 2 równych ratach w każdym semestrze). Wpłaty należy dokonać na indywidualne konto słuchacza( to nie jest to samo konto które służy do wpłaty opłaty rekrutacyjnej).
    4. Kserokopia dyplomu lub odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych poświadczona za zgodność z oryginałem przez np. pracodawcę, uczelnię itp.
    5. Pozostałe wymagane dokumenty w zależności od wymagań na danym kierunku (szczegóły na stronie wybranych studiów podyplomowych).
  • Masz pytania? napisz: rekrutacja.podyplomowe@uken.krakow.pl lub zadzwoń do Biura Rekrutacji nr tel. 12 662 74 80.

Opłaty i informacje organizacyjne

Opłata rekrutacyjna

85

Czesne - opłata za semestr:

2100

Terminy rat

I rata – do 31 października 2024 r.,
II rata – do 2 grudnia 2024 r.,
III rata – do 17 marca 2025 r.,
IV rata – do 30 kwietnia 2025 r.

Podane terminy rat czesnego obowiązują w danym roku akademickim. Terminy kolejnych rat będą podane w następnym roku akademickim.

Kadra

dr Katarzyna Sedivy-Mączka – adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, neurologopeda, pedagog specjalny; posiada doświadczenie w zakresie diagnozy i terapii dzieci niesłyszących, autystycznych, z zespołem Aspergera, zaburzeniami komunikacji językowej oraz zagrożonych dysleksją; bada rozwój systemu językowego u dzieci z autyzmem; interesuje się zaburzeniami czytania; autorka publikacji naukowych oraz pomocy terapeutycznych
dr Katarzyna Sedivy-Mączka
dr Katarzyna Sedivy-Mączka
Kierownik studiów
dr hab. prof. UP Marta Korendo jest filologiem polskim i neurologopedą, Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedię i neurologopedię na Uniwersytecie Pedagogicznym. Tytuł doktora uzyskała w 2005r. na podstawie dystertacji pt. „Badanie rozumienia tekstów i budowania wypowiedzi w języku pisanym przez niesłyszących uczniów szkoły specjalnej (klasy gimnazjalne).”, a doktora habilitowanego w 2014r. – podstawą była monografia pt. „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera”. Jest kierownikiem Podyplomowych Studiów Logopedia. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących oraz dwujęzycznych. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych, skutecznych sposobów budowania systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi ora dzieci dwu- i wielojęzycznych. Jest autorką ponad 60 artykułów opisujących problemy komunikacyjne oraz ich przyczyny i sposoby terapii, monografii „Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” (2009) i „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera” (2013) oraz współautorką „Wczesnej interwencji terapeutycznej” (2007) i testu (SWM) do badania zagrożenia dysleksją. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.
dr hab. Marta Korendo, prof. UP
dr hab. Marta Korendo, prof. UP
Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek, psycholog, logopeda – kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Zainteresowania naukowe dotyczą autyzmu, dysleksji, dwujęzyczności, nabywania i rozwoju systemu językowego dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®, wykorzystywanej w przedszkolach, szkołach, poradniach w Polsce, w Międzynarodowej Szkole CSI w Lyonie, w Szkole SEN w Dublinie. Stworzoną przez siebie Metodę Krakowską opisała w książkach; Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, 2014, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Wypromowała 14 doktorantów
Prof. zw dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek
Prof. zw dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek
dr hab. prof. UP Halina Pawłowska-Jaroń – Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe i problematyka badań: nabywanie i rozwój języka u dzieci upośledzonych, obciążonych genetycznie warunkowanymi zespołami chorobowymi, zaburzenia komunikacji językowej dzieci, szczególnie narażonych na działanie teratogenów w życiu płodowym, w tym FASD, diagnoza i terapia osób ze schorzeniami neurologicznymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na padaczkę, norma rozwojowa a zaburzenia rozwoju, diagnoza i terapia logopedyczna osób starszych. Autorka monografii: Dziecko z Fasd. Jak rozpoznać i pomóc. Przegląd metod terapeutycznych dla pedagogów i logopedów (2010), Padaczka w relacji pacjent-rodzic-terapeuta (2014), Specyfika rozwoju pre-i postnatalnego dzieci ze spektrum FASD. Zaburzenia komunikacji językowej (2015).
dr hab. prof. UP Halina Pawłowska-Jaroń
dr hab. prof. UP Halina Pawłowska-Jaroń
dr hab. prof. UP Zdzisława Orłowska-Popek – Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe: budowanie systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi; norma rozwojowa a zaburzenia rozwoju; stymulacja rozwoju dziecka; nauczanie języka polskiego jako drugiego/obcego. Jest autorką wielu artykułów opisujących budowanie systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, trudności językowe głównie dzieci niesłyszących, monografii: Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących (2011), Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących) (2017).
dr hab. Zdzisława Orłowska-Popek
dr hab. Zdzisława Orłowska-Popek
dr Ewa Bielenda-Mazur - Adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju, gdzie prowadzi badania nad rozwojem mowy i myślenia dziecka w normie i patologii; logopeda, terapeuta wczesnej interwencji logopedycznej, filolog; doświadczony diagnosta (zajmuje się diagnozą rozwoju dzieci głównie w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym) i terapeuta dzieci z różnymi zaburzeniami (m.in. alalią, afazją, zespołem Aspergera, autyzmem i zespołami genetycznymi).
dr Ewa Bielenda-Mazur
dr Ewa Bielenda-Mazur
dr Alicja Kabała ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, wydział Lalkarski we Wrocławiu, Podyplomowe Studia Logopedyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. KEN w Krakowie. W roku 2015 uzyskała tytuł doktora w zakresie językoznawstwa stosowanego (logopedia) w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Pracowała jako aktorka w Teatrze im. C. Norwida w Jeleniej Górze (1988-1995), w Teatrze KTO w Krakowie (1995-2004). Jako logopeda współpracowała z wieloma placówkami , m.in. Prywatnym Centrum Terapii Mowy „Gaduła” w Krakowie, Prywatnym Przedszkolem „Rainbow” w Krakowie, Prywatnym Przedszkolem „Akademia Jasia i Małgosi” w Krakowie. Współpracowała z wieloma uczelniami wyższymi, m.in. Uniwersytetem Jagiellońskim, Wyższą Szkołą Filozoficzno-Pedagogiczną IGNATIANUM w Krakowie, Uniwersytetem Śląskim, Krakowską Akademią im. A. Frycza Modrzewskiego. Akademią Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Wydz. Teatru Tańca). Prowadzi badania naukowe dotyczące nabywania systemu fonetyczno-fonologicznego w ontogenezie, zaburzeń komunikacji językowej (dyslalii u dzieci i dorosłych). Od wielu lat współpracuje z ośrodkami radiowymi (m.in. RMF FM, Radio Kraków) i telewizyjnymi (m.in. TVN S.A) prowadząc badania w obszarze logopedii medialnej.
dr Alicja Kabała
dr Alicja Kabała
dr Anna Siudak – adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz logopedii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; neurologopeda, glottodydaktyk, terapeuta miofunkcjonalny, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej i terapeutycznej oraz neuroterapii; członek Zarządu Małopolskiego Oddziału PTL oraz redaktor naukowych wydawnictw „Nowa Logopedia” i „Neurologopedia”; autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami komunikacji językowej oraz nauczaniu języka polskiego jako obcego. W badaniach naukowych koncentruje się na diagnozie i terapii logopedycznej w przebiegu chorób neurologicznych u osób starszych, zaburzeniach miofunkcjonalnych u dzieci i dorosłych, nauczaniu wymowy obcokrajowców oraz pre- i postnatalnej stymulacji dzieci.
dr Anna Siudak
dr Anna Siudak
mgr Małgorzata Kuśnierz ukończyła pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą oraz studia specjalne z logopedii na Akademii Pedagogicznej w Krakowie, a także podyplomowe studia z neurologopedii w Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2000 do 2017 roku, pracowała w Samorządowym Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 28 w Krakowie na stanowisku nauczyciel- logopeda. W latach 2007-2010 pracowała jako logopeda w Maltańskim Centrum Pomocy Dzieciom i Ich Rodzinom w Krakowie. Posiada bogate doświadczenie diagnostyczne i terapeutyczne dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa i innymi zespołami genetycznymi, dysleksją, alalią, oraz dyslalią. Jest jednym z nielicznych w Polsce certyfikowanych terapeutów Manualnego Torowania Głosek®. W roku 2016 została zatrudniona jako asystent w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Aktualnie prowadzi badania naukowe dotyczące kształtowania się systemu językowego dzieci z zespołem Downa. Prowadzi szkolenia i konsultacje dla terapeutów, nauczycieli oraz rodziców.
mgr Małgorzata Kuśnierz
mgr Małgorzata Kuśnierz
dr Iwona Steczko
dr Iwona Steczko

Do współpracy zapraszani są też specjaliści z różnych dziedzin, np. lekarze, rehabilitanci, terapeuci.

Praktyki odbywają się w gabinetach logopedycznych w Krakowie i są wpisane w program studiów.

Dlaczego warto / Dlaczego z nami / Partnerzy kierunku

Absolwenci o kierunku

Kontakt