Dlaczego warto!
Chcesz działać twórczo w przestrzeni publicznej, tworzyć wydarzenia kulturalne i angażować lokalną społeczność? Studia podyplomowe „Animacja kultury i public design” to intensywny, 2-semestralny program, który da Ci praktyczne narzędzia, menedżerskie kompetencje i kreatywną energię do pracy w instytucjach kultury, bibliotekach i projektach społecznych. Poznaj nowoczesne technologie, naucz się projektować działania animacyjne i zmieniaj otoczenie – z pasją i profesjonalizmem!
Cel studiów
- przygotowanie merytoryczne do pracy w charakterze animatora kultury i sztuki w bibliotekach oraz instytucjach publicznych zajmujących się kulturą, sztuką i nauką,
- zdobycie praktycznych umiejętności prowadzenia działań animacyjnych skierowanych do różnych grup społecznych: dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów,
- wykształcenie kompetencji organizatorskich i menedżerskich w zakresie zarządzania projektami w przestrzeni publicznej,
- nabycie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania graficznego na potrzeby animacji kultury,
- zapoznanie z nowoczesnymi technologiami i narzędziami wspierającymi animację kultury i projektowanie usług publicznych,
- przygotowanie do działań w środowisku lokalnym promującym miejsce (przestrzeń) wraz z charakterystycznymi dla niego tradycjami i obrzędowością, regionalnym dziedzictwem kulturowym oraz lokalnym produktem kulturowo-turystycznym,
- przygotowanie do uczestniczenia w projektach społecznych, kulturalnych, obywatelskich, gospodarczych i in.
- inspirowanie do tworzenia kreatywnych i wartościowych inicjatyw twórczych, mających pozytywny wpływ na społeczność lokalną.
Studia mają charakter praktyczny i warsztatowy, dzięki czemu absolwent potrafi indywidualnie i zespołowo projektować, organizować i realizować różnorodne inicjatywy kulturalne oraz twórcze w przestrzeni publicznej. Analizie zostaną poddane konkretne przypadki animacji z uwzględnieniem specyfiki środowiska lokalnego. Omówione zostaną również najnowsze trendy w organizacjach sektora kultury i zarządzanie partycypacyjne w instytucjach kultury. Efektem końcowym i warunkiem ukończenia studiów jest opracowanie i zaprezentowanie projektu „Kulturalny start-up” dotyczącego wybranego obszaru animacji kultury wśród dowolnej grupy odbiorców: dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów albo adresowanego do lokalnej społeczności z wykorzystaniem nabytych podczas studiów umiejętności.
——
PROGRAM STUDIÓW
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH Animacja kultury i public design
Rekrutacja
Warunki przyjęcia na studia:
Ukończenie studiów I lub II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich na dowolnych kierunkach.
Uprawnienia po ukończeniu studiów podyplomowych:
Studia doskonalące dają przygotowanie merytoryczne do pracy w charakterze animatora kultury i sztuki w bibliotekach oraz różnego rodzaju instytucjach publicznych zajmujących się usługami z zakresu kultury, sztuki i nauki. Absolwent zdobywa solidne podstawy organizatorskie i menedżerskie z zarządzania projektami w przestrzeni publicznej oraz zdobywa kompetencje z zakresu animacji kultury wśród dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów.
Absolwent studiów:
- jest przygotowany do pełnienia funkcji animatora kultury w bibliotekach, instytucjach kultury i rekreacji, szkołach, świetlicach środowiskowych, ośrodkach naukowych, galeriach, działach edukacyjnych muzeów, klubach osiedlowych, wspólnotach samorządowych, stowarzyszeniach twórczości nieprofesjonalnej, klubach, kołach zainteresowań oraz organizacjach pozarządowych,
- posiada solidne podstawy organizatorskie, menedżerskie i komunikacyjne, pozwalające na efektywne zarządzanie projektami kulturalnymi w przestrzeni publicznej,
- umie posługiwać się językiem komunikacji wizualnej i sprawnie projektować grafikę na potrzeby animacji kultury,
- jest zdolny do projektowania oraz realizacji inicjatyw kulturalnych i twórczych dostosowanych do potrzeb różnych grup społecznych: dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów,
- wykazuje się kreatywnością, umiejętnością diagnozowania potrzeb społecznych i tworzenia działań wartościowych dla lokalnej społeczności,
- posiada wiedzę z zakresu marketingu, PR, psychologii twórczości oraz nowoczesnych narzędzi technologicznych, które wspierają proces animacji kultury,
- jest inspiratorem działań twórczych, który potrafi łączyć różne obszary wiedzy i doświadczenia w celu wzbogacania oferty kulturalnej oraz edukacyjnej w swoim środowisku.
Sposób prowadzenia zajęć:
Studia podyplomowe trwają dwa semestry, zajęcia odbywają się w formie zjazdów sobotnio-niedzielnych.
Planowane terminy zjazdów:
Semestr I: 25-26.10.2025, 8-9.11, 22-23.11, 06-07.12, 10-11.01.2026, 24-25.01.2026
Semestr II: 07-08.03.2026, 21-22.03, 11-12.04, 25-26.04, 16-17.05, 06-07.06, 13-14.06.2026.
Dolny limit przyjęć: 15
Dokumenty
- Podanie kandydata na studia podyplomowe
- Ankieta aplikacyjna na studia podyplomowe
- Umowa o warunkach odpłatności za studia x 2 egz.,
- Kserokopia dyplomu lub odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych poświadczona za zgodność z oryginałem przez np. pracodawcę, uczelnię itp.
- Pozostałe wymagane dokumenty (szczegóły na stronie wybranych studiów podyplomowych).
Terminy
Termin rejestracji elektronicznej 2025-06-01 - 2025-09-30 |
Planowany termin rozpoczęcia 2025-10-25 |
Czas trwania studiów 2 semestry |
Miejsce
Miejsce składania dokumentów: Po otrzymaniu decyzji o zakwalifikowaniu na studia prześlij dokumenty na adres: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków; z dopiskiem: studia podyplomowe |
Miejsce realizacji zajęć: Zajęcia będą odbywać się salach Instytutu Nauk o Informacji w budynku głównym UKEN przy ul. Podchorążych 2. |
Rekrutacja krok po kroku
- Wybierz studia podyplomowe z aktualnej oferty
- Utwórz konto w elektronicznym systemie rekrutacyjnym IRK aby zarejestrować zgłoszenie na studia podyplomowe.
- Uzupełnij krok po kroku następujące informacje:
- dane osobowe
- wgraj zdjęcie
- dane o wykształceniu
- zamieść skany dokumentów uprawniających do ubiegania się o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe
- wnieś opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł na konto podane w zakładce PŁATNOŚCI, bez niej nie będziesz brany pod uwagę podczas weryfikacji dokumentów rekrutacyjnych.
- Czekaj na decyzję o zakwalifikowaniu na studia, którą otrzymasz w zakładce WIADOMOŚCI w systemie rekrutacyjnym.
- Jeśli zostałeś zakwalifikowany otrzymasz informacje w jakim terminie i miejscu należy dokonać wpisu na listę słuchaczy.
- Jeśli nie będziesz mógł złożyć dokumentów osobiście istnieje możliwość przesłania ich listownie, pamiętaj jednak, że dokumenty muszą dotrzeć do Uniwersytetu w wyznaczonym terminie. Adres wysyłki dokumentów zostanie podany wraz z informacją o zakwalifikowaniu na studia podyplomowe.
- Ewentualne pytania można kierować na adres mailowy do kierowników poszczególnych studiów podyplomowych. Adresy do korespondencji w systemie rekrutacyjnym znajdziesz przy każdym kierunku po prawej stronie.
- UWAGA! Decyzja o uruchomieniu studiów zostanie podjęta po przeprowadzeniu wpisów na listę słuchaczy. Po zakwalifikowaniu i dokonaniu wpisu na listę słuchaczy dostaniesz potwierdzenie o tym, czy studia zostaną uruchomione i zostałeś na nie przyjęty.
- O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszenia w systemie IRK (muszą być załączone wszystkie wymagane dokumenty oraz wniesiona opłata rekrutacyjna).
- Aby dokonać wpisu na listę słuchaczy będziesz zobowiązany dostarczyć w wyznaczonym terminie następujące dokumenty :
- Podanie kandydata na studia podyplomowe (dopilnuj aby na dokumencie wydrukowało się również Twoje zdjęcie uprzednio wgrane do systemu) (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany).
- Ankieta aplikacyjna na studia podyplomowe (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany).
- Umowa o warunkach odpłatności za studia x 2 egz., (dokument dostępny na koncie kandydata w systemie rekrutacyjnym w zakładce ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNE na dole strony DOKUMENTY I DALSZE KROKI, wydrukuj dopiero po otrzymaniu statusu zakwalifikowany). Warunkiem podjęcia nauki (po przyjęciu na studia) jest wniesienie opłaty za studia (możliwość wpłaty czesnego w 2 równych ratach w każdym semestrze). Wpłaty należy dokonać na indywidualne konto słuchacza( to nie jest to samo konto które służy do wpłaty opłaty rekrutacyjnej).
- Kserokopia dyplomu lub odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych poświadczona za zgodność z oryginałem przez np. pracodawcę, uczelnię itp.
- Pozostałe wymagane dokumenty w zależności od wymagań na danym kierunku (szczegóły na stronie wybranych studiów podyplomowych).
- Masz pytania? napisz: rekrutacja.podyplomowe@uken.krakow.pl lub zadzwoń do Biura Rekrutacji nr tel. 12 662 74 80.
Opłaty i informacje organizacyjne
Kadra

dr Bożena Jaskowska
kierownik studiów
adres do kontaktu: bozena.jaskowska@uken.krakow.pl
Zajęcia na studiach prowadzą pracownicy różnych specjalności zatrudnieni w Instytucie Nauk o Informacji oraz doświadczeni animatorzy kultury z sektora usług publicznych.
Kontakt
-
Biuro Rekrutacji
ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków
pokój 51, parter;
e-mail: rekrutacja.podyplomowe@uken.krakow.pl
tel. 12 662 74 80
-
Organizator studiów
Instytut Nauk o Informacji
ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków
e-mail: inoi@uken.krakow.pl
tel. 12 662 61 68